€16.2 billion in net sales for the first nine months of 2018, up 3.9% at constant exchange rates thanks to a robust 2.2% gain from the price-mix effect
2018 markets scenario revised, EBIT guidance refined and structural free cash flow confirmed

Third-quarter net sales up on favorable prior-year comparatives, with a 2.9% increase in volumes and, as expected, a 0.5% positive impact from the price-mix effect as the environment weakened late in the period.

• Further market share gains in the 18-inch and larger Passenger car tire segment.
  • 3% rebound in Truck tire sales.
  • Sustained strong growth in the Specialty businesses, up 9%.
  • Firm 0.5% gain from the price-mix effect, led by disciplined margin management.
  • 3.4% increase from changes in the business base, following the arrival of Fenner in the Specialty businesses and the deconsolidation of TCi.

Given the significant decline in the Passenger car & light truck and Truck tire markets late in the third quarter and the further weakness expected in the fourth quarter, the Group has revised its 2018 markets scenario, notably in China.

As a result, the Group has refined its guidance and now expects:

• A slight increase in volumes over the full year. Fourth-quarter performance will be driven by sustained market share gains in the 18-inch and larger segment of the Passenger car and Light truck business and in the Specialty markets. Full-year volumes will be affected by the major price increases already introduced to offset the sharp currency depreciation in emerging markets.
  • A year-on-year increase of at least €200 million in operating income from recurring activities, at constant exchange rates, with no net impact from changes in the price mix and raw materials costs in the second half and competitiveness plan gains offsetting inflation for the year. At the same time, the Group reaffirms the competitiveness plan’s target of €1.2 billion in savings over the 2017-2020 period
  • More than €1,100 million in structural free cash flow in 2018

Outlook for 2019

• Current market horizon:
    • 1.5% growth in the Passenger car & Light truck tire market, with a 10% gain in the 18‑inch and larger segment and a slight upturn in the Chinese market
    • Stable Truck tire market
    • A 4% to 5% increase in the Specialty businesses
    •    Around a €150 million year-on-year increase in EBIT from the latest acquisitions*, including the initial synergies from Fenner’s highly successful integration.

*Pending the regulatory approvals expected to be obtained for Camso in November 2018

Ventes nettes du troisième trimestre en croissance sur des bases de comparaison favorables, avec un effet volume de + 2,9 % et un effet prix-mix à + 0,5 %, conformes aux attentes, dans un environnement dégradé sur la fin de la période.

• Poursuite des gains de part de marché en pneus Tourisme 18 pouces et plus
  • Rebond des ventes Poids lourd à + 3 %
  • Croissance des activités de Spécialités toujours dynamique de + 9 %
  • Effet prix mix solide de + 0,5 %, résultat d’un pilotage rigoureux des marges
  • Effet périmètre de + 3,4 %, intégration de Fenner au sein des activités de Spécialités et déconsolidation de TCi

Compte tenu de la baisse significative des marchés Tourisme camionnette et Poids lourd sur la fin du troisième trimestre et celle envisagée au quatrième trimestre, le Groupe revoit le scenario de marchés 2018, notamment en Chine.

Dans ce contexte, le Groupe précise sa guidance et attend :

• une croissance des volumes légèrement positive sur l’année. Le quatrième trimestre bénéficiera de la poursuite des gains de parts de marché en 18 pouces et plus en Tourisme camionnette et sur les marchés de Spécialités. Les volumes de l’année seront affectés par les hausses de prix importantes déjà mises en œuvre pour compenser les fortes dépréciations des devises de pays émergents
  • un progrès de résultat opérationnel sur activités courantes supérieur d’au moins 200 M€ par rapport à 2017, à taux de change constants, avec un effet net prix-mix/matières premières neutre sur le deuxième semestre et un plan de compétitivité qui compense l’inflation sur l’année. Le Groupe réaffirme à cette occasion son objectif de plan de compétitivité de 1 200 M€ sur la période 2017-2020
  • un Free Cash Flow Structurel 2018 supérieur à 1 100 M€

Perspectives 2019

• Marchés envisagés à ce stade :
    • Tourisme camionnette en croissance de 1,5 % avec un segment 18 pouces et plus en progression de 10 % et une légère reprise du marché chinois
    • Poids lourd stable
    • Activités de Spécialités en hausse entre 4 % et 5 %
  • Contribution des acquisitions* pour environ +150 M€ de ROSAC par rapport à 2018, dont les premières synergies résultant de la très bonne intégration de Fenner.

*Sous réserve des autorisations règlementaires attendues pour l’acquisition de Camso courant novembre 2018

Subscribe to our newsletter